Konumunuza özel içerikleri görmek için başka bir dili seçin.
Kaizen, Japonca’da kai (değişim) ve zen (daha iyi) sözcüklerinin birleşmesiyle oluşur ve “daha iyiye değişim” ya da “sürekli iyileştirme” anlamına gelir. İyileştirme çalışmalarını karmaşık yöntemler yerine herkesin uygulayabileceği sistematik bir yol haritası olarak sunar. Japon yönetim felsefesinin üç temel unsurunu içerir:
Önce-Sonra Kaizenler, Kaizen çalışmalarının en küçük yapı taşıdır ve her alanda herkes tarafından uygulanabilecek basit bir Kaizen türüdür.
Kobetsu Kaizen, Kaizen çalışmalarının odaklanılmış bir türüdür ve daha spesifik alanlarda derinlemesine iyileştirmeler yapmayı hedefler.
Kaikaku, odaklanılmış (Kobetsu) Kaizen’den farklı olarak daha radikal değişimlerin yapıldığı ve disiplinler arası etkileşimde olan iyileştirme noktalarının ele alındığı iyileştirme faaliyetleridir.
W.E. Deming tarafından kalite yönetim yaklaşımlarından biri olarak tanımlanan PUKÖ döngüsü, Kaizen faaliyetlerinin temelinde olan yaklaşım biçimidir. Diğer bir ifadeyle, PUKÖ döngüsü, iyileştirme faaliyetlerini gerçekleştirmek, sonuçlarını kontrol etmek ve sağlanan ilerlemenin kalıcı olması için yürütülen bir dizi faaliyettir. William Edwards Deming’in temel tanımlamaları ile PUKÖ döngüsü:
Kaizen programının başlatılması, yönetim desteğinin alınmış olması, eğitimler ve profesyonel destek alındıktan sonra Kaizen yapabilmek için elverişli ortam oluşturulur. Her alanda ve süreçte, herkes tarafından ve her zaman Kaizen fikirleri ortaya çıkabilir. Çıkan Kaizen fikirlerini yönetmek ve yönlendirmek gerekir. Bu nedenle, Kaizen programı kapsamında sistem ve süreçler oluşturmak, bunları denetlemek ve canlı tutmak önemlidir.
Kaizen fikirleri aşağıdaki yollarla oluşabilir: